Met SEO op maat maakt Sidekick-IT je site beter vindbaar

Het wat en waarom van zoekmachine optimalisatie

Je hebt je bedrijfsdoelstellingen geformuleerd en hebt bepaald: een website maakt deel uit van mijn communicatiemix. Maar hoe zorg je nou dat mensen jouw website vinden? Uiteráárd zet je je webadres in je e-mail handtekening en uiteráárd zet je het in elke brochure en folder, op elk visitekaartje en verkondig je het te pas en te onpas op beurzen en in advertenties en commercials. Maar vergeet zeker zoekmachine optimalisatie niet! Bij Sidekick-IT helpen wij jou graag met advies, een strategie op maat of we kunnen je zelfs je zoekmachine optimalisatie (deels) uit handen nemen.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie wordt vaak afgekort tot SEO (search engine optimization). Door je website te optimaliseren, zorg je ervoor dat jouw site in zoekmachines steeds beter naar voren komt voor de door jou bepaalde relevante zoektermen. Dat mensen die in een zoekmachine zoals Google naar bepaalde informatie zoeken –het zogenaamde organische verkeer– jouw site in de top van de zoekresultaten zullen tegenkomen. Want als je in de top van de zoekresultaten staat voor de juiste zoektermen, krijg je meer én relevantere bezoekers op je website met een hogere kans op conversie (i.e. het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat, zoals bijvoorbeeld het sturen van een mail, het doen van een aankoop of het aanvragen van een offerte).

Zoekmachines bepalen de volgorde waarin zoekresultaten getoond worden op basis van een complex en zich steeds ontwikkelend algoritme, waarbij de relevantie ten opzichte van andere (concurrerende) pagina’s wordt bepaald. Bij Sidekick-IT zorgen wij dat we op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en jou te allen tijde kunnen adviseren op basis van de meest up to date kennis.

Waarom zou ik aan SEO doen?

Online vindbaarheid is key! Je kunt wel een mooie site realiseren, die aansluit bij je huisstijl en je kernwaarden goed verkondigt of een webshop met de mooiste en meest unieke producten, maar als niemand die site vervolgens vindt, schiet je je doel voorbij. Een groot advertisingbudget is natuurlijk fantastisch als je wilt zorgen dat je naamsbekendheid groeit en dat mensen op je merknaam gaan zoeken of zelfs blindelings de URL van jouw website intypen. Maar dat is weinig bedrijven gegeven en je zult bovendien zien dat het bezoekersaantal na afloop van de campagne terugloopt. Dankzij zoekmachine optimalisatie kun je ervoor zorgen dat je bedrijf –buitenom eventuele campagnes– bezoekers trekt. Hierdoor kunnen ook bedrijven met een beperkt marketingbudget met SEO bouwen aan hun vindbaarheid. Uitgangspunt is dat je weet wat jouw klant zoekt en dat je zorgt dat Google oordeelt dat jouw site relevanter is voor die zoektermen dan concurrerende pagina’s. Een hoger resultaat in Google, zorgt voor meer organische en bovendien relevante bezoekers op je website, met een hogere kans op conversie.

De voordelen van SEO op een rijtje

  • SEO vergroot de online zichtbaarheid van jouw website
  • SEO leidt tot meer organische bezoekers
  • SEO leidt tot meer relevante bezoekers en daarmee een hogere kans op conversie
  • SEO maakt je site beter vindbaar voor potentiële klanten
  • SEO zorgt ervoor dat je site ook vindbaar blijft als er geen campagnes lopen

Hoe pak ik SEO aan voor mijn site?

Allereerst is het goed om je te realiseren, dat je niet van de ene op de andere dag bovenaan zult staan in de zoekresultaten. SEO is een complexe materie die blijvend in ontwikkeling is en concurrenten zullen ook willen zorgen dat hun site zo optimaal mogelijk is ingericht om te worden gevonden door de klanten waar ook jij je op richt.

Vervolgens is het belangrijk om te bepalen of je inzet op lokale SEO of landelijke SEO. Ben je een regionale speler? Dan zullen er wat betreft zoekmachine optimalisatie andere keuzes gemaakt worden dan als je kiest voor landelijke of zelfs wereldwijde vindbaarheid. En dan het ‘echte’ werk. Om te zorgen dat Google jouw site relevanter vindt dan die van eventuele concurrentie –en dus hoger toont in de zoekresultaten– kunnen 3 disciplines worden ingezet:

1. Website content

Als je weet waar je potentiële klanten naar zoeken, kun je je bestaande content daarop aanpassen. Een zoekwoordenonderzoek is dan ook een onmisbare eerste stap om hierin inzicht te krijgen. Het is de kunst om de relevante zoektermen te selecteren voor jouw specifieke website en doelstellingen. Het gaat hierbij om de ideale een mix van short tail en long tail zoekwoorden: korte termen waarop veel zoekverkeer te behalen valt, maar ook veel concurrentie is en langere zoektermen van meerdere woorden waarop minder gezocht wordt, maar waar je ook minder concurrentie ondervindt. Deze zoektermen worden vervolgens verwerkt in de reeds bestaande content van je site zónder afbreuk te doen aan je eigen verhaal en je eigen communicatiestijl. De relevante zoektermen kunnen ook vormgeven aan of inspiratie bieden tot nieuw te ontwikkelen content.

2. Linkbuilding

Google beoordeelt het aantal en vooral ook de kwaliteit van de links afkomstig van andere websites naar jouw site. Een sterk linkprofiel zegt Google dat jouw website populair is én relevant voor een bepaalde zoekterm en dus zal je site hoger getoond worden in de zoekresultaten. Om tot een sterk linkprofiel te komen kún je afwachten tot andere sites naar jouw site gaan linken, maar je kunt ook kiezen voor een pro-actieve houding en relevante, voor jou wenselijke sites wijzen op jouw site en de redenen waarom het voor hen interessant zou zijn om naar jouw site linken.

3. Technische SEO

Bij technische zoekmachine optimalisatie wordt gekeken naar het verbeteren van de technische kant van jouw website. Door het verbeteren van de gebruikerservaring, verhoog je de ranking van jouw website in een zoekmachine. Denk hierbij aan de volgende elementen:

  • Een goede pagespeed score
  • Een geldig SSL-certificaat
  • Geen 404-errors en broken links
  • Een logische URL-structuur
  • Een XML-sitemap,
  • Een responsive webdesign
  • Geen duplicate content
  • Etc…

Wil jij aan de slag met zoekmachine optimalisatie?

Bij Sidekick-IT realiseren wij ons dat het continue op de hoogte blijven van de ins & outs van alle disciplines van SEO veel tijd kost. Tijd die je liever besteedt aan de kernactiviteiten van je bedrijf. En wellicht wíl jij je ook helemaal niet met zoekmachine optimalisatie bezighouden, maar wil je simpelweg dat alles werkt en dat je site goed scoort in Google.  Wij helpen je graag:

  • met advies 
  • een strategie op maat
  • indien gewenst, nemen wij je SEO zelfs (deels) uit handen, afhankelijk van jouw prioriteiten en budget


Wil jij weten wat wij voor jou kunnen betekenen?

Ook interessant...

Jean-Pierre is full stack developer én turnfanaat
Nieuwe importfunctie verbetert efficiëntie en communicatie GLEAN Study Manager RIVM
In gesprek met... Kyllian Warmerdam, Junior Web Developer
Update naar FinDock 2.0 verbetert donatieproces Black Jaguar Foundation
Sidekick-IT maakt informatie trials kankeronderzoek beter toegankelijk
Stadlander biedt huurder gericht informatie over eigen wijk

waar kunnen we jou mee helpen?