Google toont voortaan 320 tekens in de beschrijving

Google toont voortaan 320 tekens in de beschrijving

Google logo.Regelmatig krijgen wij de vraag of er wel of niet een cookie melding getoond moet worden, indien Google Analytics wordt gebruikt. Met deze melding wijs je de bezoeker erop dat je cookies gebruikt die inbreuk kunnen maken op hun privacy.

De omschrijving van het zoekresultaat die de bezoeker over moet halen om door te klikken naar de betreffende website heeft als technische term meta_description. In dit veld kun je een korte samenvatting plaatsen waar je pagina of bericht over gaat. Voorheen keek Google naar deze samenvatting om een idee te krijgen wat er op de pagina wordt getoond. Inmiddels hecht Google hier niet zoveel waarde meer aan.

Toch is het veld nog steeds belangrijk, niet voor Google, maar voor bezoekers. Als een bezoeker zoekt in Google kijkt die als eerste naar de pagina titel en de omschrijving die eronder staat. De bezoeker scant de resultaten en met scannen wordt bedoelt vluchtig overkijken.

Voorheen had je de ruimte voor 160 tekens om het resultaat te beschrijven. Vaak is dat net te weinig waardoor je al snel gebrekkige teksten krijgt. Sinds kort heb je 320 tekens voor de teksten om de bezoeker een beter beeld te geven. Nadeel is wel dat de tekst langer wordt en dat bezoekers misschien besluiten de tekst niet te lezen.

In de tijd van 160 tekens werd geadviseerd deze zo veel mogelijk te gebruiken. Voor de nieuwe limiet van 320 adviseren wij om niet de volledige 320 tekens te gebruiken. Als je met 200 tekens ook een uitnodigende tekst kunt schrijven doe dat dan. Bezoekers willen zo min mogelijk lezen en zo snel mogelijk kunnen klikken.

Wist je trouwens dat een bezoeker die een website bezoekt in 1 seconde een mening heeft gevormt over de website?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *